План заходів
щодо запобігання та протидії булінгу (цькування)
на 2025-2026 н.р.
№ | Термін проведення | Назва заходу | Цільва аудиторія | Відповідальні |
1. | Згідно з річним планом | Соціально-психологічні дослідження проявів насилля серед учасників навчально-виховного процесу, виявлення випадків жорстокого поводження з дітьми, дослідження психологічного клімату в учнівському колективі. | Здобувачі освіти 1-х-11-х класів | Соціальний педагог, практичний психолог |
2. | Згідно з річним планом | Дослідження обізнаності учнів з проблеми булінгу: анкетування учнів \ Протидія булінгу в закладах освіти: системний підхід. Методичний посібник\ Андрєєнкова В.Л. Мельничук В. О.- К, 2019р. | Здобувачі освіти 6-х-11 класів | Соціальний педагог |
3. | Згідно з річним планом | Інформаційні повідомлення «Алгоритм дій батьків у разі виникнення ситуації булінгу»; «Якщо ваша дитина жертва булінгу, як допомогти»; «Якщо ваша дитина є агресором, свідком булінгу, як реагувати», «Конфлікт і булінг. Де проходить межа?». | Батьки | Класні керівники, практичний психолог, соціальний педагог |
4. | Постійно | Залучення учнів до змістовного дозвілля у гуртках, спортивних секціях. | Здобувачі освіти 1-х-11-х класів | Класні керівники, керівники гуртків |
5. | Вересень | Обговорення та прийняття правил поведінки в класах, оформлення правил у вигляді наочного стенду | Здобувачі освіти 1-х-11-х класів | Класні керівники, керівники гуртків |
6. | Згідно з річним планом | Правовий спринт (цикл бесід) «Як уберегтися в інформаційному просторі в умовах воєнного стану», «Кібербулінг» (попередження кіберзлочині). | Здобувачі освіти 10-х-11-х класів | Соціальний педагог, класні керівники |
7. | Грудень | Виступ на батьківських зборах з профілактики булінгу (цькування) в учнівському колективі. | Батьки | Соціальний педагог, практичний психолог |
8. | Постійно | Залучення учнів до волонтерської діяльності. | Здобувачі освіти 5-х-11-х класів | Класні керівники, педагог- організатор |
9. | Згідно з річним планом | Інтерактивні заняття «Протидія булінгу» за програмою тренінгових занять «Стоп-Булінг» профілактика насилля в шкільному середовищі (укладач Кацалап В.В.) для учнів 8-х-9-х класів; - інтерактивні заняття за просвітницько-профілактичною програмою тренінгових занять «Не смійся з мене» для учнів 5-х-6-х класів - інтерактивні заняття з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів за програмою «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» для учнів 7-х-11-х класів. | Здобувачі освіти 5-х- 11-х класів | Соціальний педагог |
10. | Згідно з річним планом | Інформаційні онлайн - повідомлення: «Насильство. Куди можна звернутися по допомогу», «Булінг у школі. Яка є альтернатива?», «Кібер-булінг, або агресія у Інтернеті», «Не проявляй безсилля, ти сильніший за насилля. Не допускай проявів булінгу над собою». | Здобувачі освіти 5-х - 11-х класів | Практичний психолог, соціальний педагог |
11. | Згідно з річним планом | Бесіда «Основні правила інформаційного самозахисту. Як протистояти кібербулінгу». | Здобувачі освіти 9-х- класів | Соціальний педагог, співробітник Новгород-Сіверського РВП |
12. | Згідно з річним планом | Гра « Коло безпеки»
| Здобувачі освіти 6-х 7-х класів | Соціальний педагог |
13. | За потребою | Групові та індивідуальних консультацій учнів, батьків (опікунів), педагогічних працівників з питань виховання, навчання та соціального захисту вихованців. | Здобувачі освіти, батьки, педагоги | Соціальний педагог, практичний психолог |
14. | Згідно з річним планом | Обмін педагогічним досвідом протидії булінгу, аналіз причини агресії серед учнів на засіданнях МО вихователів і класних керівників, нарадах при директорі, соціально - психологічних семінарах. | Педагоги | Педагоги, ЗВР, практичний психолог, соціальний педагог |
15. | Останній четвер місяця | Засідання Ради профілактики правопорушень серед учнів. | Здобувачі освіти | Члени Ради профілактики правопорушень серед учнів |
16. | За потребою | Проведення обстеження житлово - побутових умов щодо раннього виявлення сімей, в яких не створено належних умов утримання та виховання дітей з метою надання їм комплексної допомоги та ведення обліку дітей, що опинилися в складних життєвих обставинах: - батьки яких ухиляються від виконання батьківських обов’язків; - зазнали насильство в сім’ї; - систематично самовільно залишають місце проживання та навчання. | Здобувачі освіти, батьки | Психологічна служба, спеціаліст ССД |
17. | За потребою | Психологічний супровід вихованців і їх батьків, які постраждали від булінгу, стали його свідками, або вчинили булінг. | Здобувачі освіти, батьки | Практичний психолог |
18. | За потребою | Соціально-педагогічний патронаж учасників навчально - виховного процесу, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування). | Здобувачі освіти, батьки | Соціальний педагог |
19. | Вересень Протягом року | Оприлюднено на інформаційному стенді телефонів довіри, розповсюдження соціальної реклами, буклетів щодо запобігання булінгу. Оновлення інформації на сайті навчального закладу з питань запобігання булінгу в освітньому середовищі. | Здобувачі освіти | Соціальний педагог |
20. | Протягом року | Організація постійного чергування в місцях загального користування (коридор, роздягальня, шкільне подвір’я). | Педагоги | Педагоги, ЗВР, |
21. | Протягом року | Координація діяльності та взаємодії з іншими суб`єктами реагування на випадки булінгу (цькування) РВП ГУНП, служби у справах дітей Новгород - Сіверської міської ради, центру надання соціальних послуг. | Здобувачі освіти | Соціальний педагог |
22. | Листопад - грудень | Проведення інформаційно-просвітницьких заходів в рамках щорічної Всеукраїнської акції «16 днів проти насилля» (за окремим планом, включаючи заходи, спрямовані на протидію булінгу). Інтерактивне заняття «Насильство. Як протидіяти» з здобувачами освіти 7-х класів за участю співробітника Новгород-Сіверського РВП. | Здобувачі освіти | ЗВР Соціальний педагог, співробітник Новгород-Сіверського РВП |
НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА ЩОДО ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ
Закон України «Про охорону дитинства»
Наказ МОН від 20.03.2020 №420 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 лютого 2020 року № 293»
Лист МОН від 28.10.2014 № 1/9-557 «Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей»
Інформація для учнів
Френд зона мої однокласники мене булять https://www.youtube.com/watch?v=TxzlYUVrUoE
Як запобігти булінгу поради для свідків https://www.youtube.com/watch?v=9de_ose8pig
Як запобігти булінгу поради для підлітка https://www.youtube.com/watch?v=espwzDTLVkE
Про булінг Про_булінг_для_дітей_Буклет.pdf
Інформація для педагогів
Школа_без_цькувань_для_освітян._Протидія_традиційному_булінгу._Настя_Мельниченко.pdf
Посібник_Антибулінг_системний_підхід.pdf
МОН_про_булінг.pdf
Алгоритм дій працівника
закладу освіти в разі виявлення випадку
насильства над дитиною
- У випадках, коли ви маєте підозри жорстокого поводження з дитиною або є реальна загроза його вчинення (удома, з боку однолітків, інших працівників закладу або інших осіб), ваші дії:
- Повідомити про це в усній чи письмовій формі адміністрацію закладу освіти.
- Самостійно письмово повідомити про це службу у справах дітей, управління освіти.
- Самостійно повідомити про виявлений факт жорстокого поводження з дитиною в поліцію.
- У випадках, коли до вас звернулася дитина з усною скаргою щодо жорстокого поводження з нею, ваші дії:
- Оформити звернення дитини в письмовій формі та передати його до адміністрації освітнього закладу;
- Оформити звернення дитини в письмовій формі та передати його до територіального підрозділу служби у справах дітей;
- Оформити звернення дитини у письмовій формі та передати його до поліції.
Дії адміністрації закладу освіти в разі отримання повідомлення про жорстоке поводження з дитиною
У разі звернення дитини, її батьків (осіб, які їх замінюють) або працівника закладу до представника адміністрації закладу освіти щодо жорстокого поводження з нею адміністратор зобов’язаний, якщо звернення (повідомлення) усне, оформити це повідомлення письмово, зазначивши, від кого та коли (дата, час) воно отримано. Звернення має бути оформлене належним чином, відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян» (має бути зазначено прізвище, ім’я, по-батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання; письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. Необхідно терміново (протягом однієї доби) передати цей документ до територіального підрозділу Служби у справах дітей за місцем проживання дитини. Служба у справах дітей має належним чином зареєструвати це повідомлення відповідно до вимог законодавства України.
Чого не слід робити
За жодних умов не треба замовчувати виявлені факти жорстокого поводження з дитиною або реальної загрози вчинення насильства над нею.
По-перше, нехтування проблемою призводить до погіршення ситуації та може вилитися в набагато гірші наслідки.
По-друге, заклад освіти несе відповідальність за дотримання норм законодавства щодо захисту прав дитини, а тому керівник може притягнути педагогічних працівників у зв’язку з порушенням правових норм освітнього процесу до дисциплінарної відповідальності.
Також не слід намагатися самотужки вирішити проблему. Це може призвести до порушення законодавства та може бути небезпечним. Далі справа є компетенцією установ, організацій і посадових осіб, до яких було передано звернення чи повідомлення. Законодавством передбачено інформування заявника (особи, яка здійснила повідомлення або звернення), а також у самому зверненні може бути зазначено, що заявник бажає бути поінформованим про подальший перебіг справи, бути присутнім під час розгляду звернення).
Рекомендації щодо організації роботи
з попередження насильства серед неповнолітніх
У закладі освіти необхідно розробити план дій з профілактики насильства серед неповнолітніх та запровадити систему постійного відслідковування випадків насильства серед дітей та учнівської молоді, виявлення дітей-агресорів.
Фахівці психологічної служби повинні організувати системну роботу з вторинного та третинного видів профілактики з дітьми, що мають схильність до насильства. За необхідності залучати до цієї роботи фахівців Служби у справах дітей та правоохоронних органів.
Важливо не залишати поза увагою батьків таких дітей. Також потрібна робота з класними колективами, яка має плануватися та реалізовуватися згідно із загальною програмою надання соціально-педагогічної та психологічної допомоги дитині-агресору та дітям, які постраждали від його дій.
Робота психологічної служби закладу з попередження насильства серед дітей та учнівської молоді повинна бути спрямована на:
– проведення заходів з профілактики негативних звичок, жорстокої та протиправної поведінки серед неповнолітніх;
– здійснення, спільно з центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, соціального інспектування сімей, у яких батьки схильні до недбалого ставлення до дітей;
– створення на базі закладів консультативних пунктів для учнів, батьків та вчителів, де можна отримати консультацію психолога, соціального педагога, у разі потреби переадресація до інших спеціалістів;
– проведення групових тренінгів та індивідуальної роботи з молоддю в наданні допомоги для вирішення особистих проблем;
– наповнення змістом з урахуванням останніх досягнень у педагогіці та психології просвітницької роботи (проведення виховних годин), спрямованої на корекцію та розвиток ціннісних орієнтацій учнів;
– активне залучення батьків до профілактичної роботи з дітьми. Через батьків можна доносити до дітей інформацію про загальні способи попередження ситуацій насильства та наявні форми допомоги, яку дитина може отримати на базі школи. Це особливо стосується дітей молодшого віку;
– надання більшої уваги статево рольовому вихованню дітей, зокрема через вираження особистісних симпатій.
Однією з можливих форм роботи, спрямованої на профілактику насильства в закладі освіти, може бути шкільна медіація — вирішення конфліктних ситуацій примиренням сторін через знаходження оптимального варіанта подолання проблеми, що задовольняє обидві сторони, за взаємного бажання сторін знайти вихід із ситуації.
Алгоритм дій класного керівника в разі виявлення булінгу
в дитячому середовищі
- Означити явище і для дітей, і для дорослих.
Дорослий, якій взяв на себе відповідальність припинити це явище, повинен поговорити з групою, у якій відбувається цькування і назвати явище групі.
Якщо не називаєте все своїм ім'ям, усі будуть робити вигляд, що нічого особливого не відбувається. Ніяких: «У Саші не ладиться з однокласниками».
Ми чітко говоримо: «Коли дитину навмисно доводять до сліз, систематично дражнять, коли відбирають, ховають, псують її речі, коли її штовхають, щипають, б'ють, обзивають, підкреслено ігнорують - це називається цькування. Це насильство. Булінг»
Діти досить часто не усвідомлюють, що саме роблять. У них в голові це називається «ми його дражнимо», або «ми так граємо», або «ми його не любимо». Вони повинні дізнатися від дорослого, що коли вони роблять так, це називається насильством, що є - неприпустимим, за що треба нести відповідальність.
- Дати однозначну оцінку.
Дітям необхідно пояснити, що люди можуть бути дуже різними вони можуть подобатися один одному більше або менше, але це не привід для насильства. Люди здатні навчитися бути разом і працювати разом, навіть якщо вони дуже різняться між собою.
Можна навести приклади, що нам може здаватися неправильним в інших людях: зовнішність, національність, реакції, захоплення, поведінка. Навести приклади, як одна і та ж якість у різні часи і в різних групах оцінювалася по-різному. Таким чином ми формуємо толерантне ставлення один до одного.
- Визначити булінг як проблему групи.
При виясненні що, хто, як … ви почуєте: «А чого він? А ми нічого ... а це не я » і все в такому дусі. Зрозуміло, що толку від обговорення в такому ключі не буде.
Тому не треба його вести. Не треба сперечатися про факти, з'ясовувати, хто і що не так зробив. Потрібно позначити цькування - як хворобу ГРУПИ.
Так і сказати: «Є хвороби, які вражають не людей, а групи, класи, компанії. Якщо група не стежить за чистотою відносин, вона може захворіти – насильством, яке негативно впливатиме на кожного в групі. Дорослому необхідно запропонувати терміново лікуватися, щоб клас був здоровим, дружнім».
Це дозволить насильникам зберегти обличчя і навіть наддасть їм можливість хоча б спробувати приміряти роль конструктивного лідера.
І, що особливо важливо, це знімає протиставлення між жертвами-насильниками-свідками. Всі в одному човні, загальна проблема, давайте разом її вирішувати.
З дітьми старшого віку можна подивитися і обговорити фільм «Опудало». З маленькими - «Гидке каченя».
- Активізувати моральне почуття і сформулювати вибір.
Результат не буде міцним, якщо діти просто прогнуться під формальні вимоги вчителя. Завдання - вивести їх зі «стадного» азарту в усвідомлену позицію, включити моральну оцінку того, що відбувається.
Можна запропонувати дітям оцінити, яким є їхній внесок у хворобу класу під назвою «насильство».
Припустимо 1 бал - це «я ніколи в цьому не беру участь», 2 бали - «я іноді це роблю, але потім шкодую», 3 бали – «цькував і буду цькувати, це здорово». Нехай всі одночасно покажуть на пальцях - скільки балів вони поставили б собі?
Тут ні в якому разі не можна намагатися викрити когось. Навпаки, потрібно сказати: «Що кожний по-різному бачить проблему, добре, що більшість не вважає, що цькувати - це добре і правильно. Це чудово, значить, нам буде неважко впоратися з цією проблемою». Так моральна оцінка цькування стає не зовнішньою, нав'язаною дорослим, її дають самі діти.
Якщо група дуже загрузла в задоволенні від насильства, конфронтація може бути більш жорсткою. Можна знову ж таки використати прийом з «гидким каченям». Нагадавши дітям той уривок, у якому описано цькування. Сказати приблизно наступне: «Зазвичай, читаючи казку «Гидке каченя», ми співчуваємо головному герою. Нам його шкода, ми за нього переживаємо. Але зараз я хочу, щоб ми подумали про ось цих курей і качок. З каченям-то все потім буде добре, воно полетить з лебедями. А вони? Вони так і залишаться злими, нездатними ні співчувати, ні літати.
Коли в класі виникає схожа ситуація, кожному доводиться визначитися: хто він є в цій історії. «Серед вас є бажаючі бути злими індиками і курьми? Який ваш вибір?».
- Сформулювати позитивні правила життя в групі та укласти контракт.
До цих пір мова йшла про те, як не треба. Помилкою було б зупинитися на цьому, тому що, заборонивши дітям колишні способи реагування і не давши інших, ми провокуємо стрес, розгубленість і повернення до старого. Момент, коли колишня, «погана» групова динаміка перервана, розкрутка її згубної спіралі припинена, найкраще, щоб запустити динаміку нову. І це важливо робити разом.
Досить просто разом з дітьми сформулювати правила життя в групі.
Наприклад:
- У нас ніхто не з'ясовує стосунки кулаками.
- У нас не ображають один одного.
- У нас не дивляться спокійно, якщо двоє б'ються - їх розбороняють.
Але занадто багато і складно не треба, принаймні для початку. Правила повинні бути доступними, зрозумілими для всіх, виписуються на великому аркуші і за них всі голосують. Ще краще щоб кожен поставив підпис, що зобов'язується їх виконувати. Цей прийом називається «укладення контракту», він прекрасно працює. Якщо правила хтось порушує, йому можуть просто мовчки вказати на плакат з його власним підписом.
- Моніторинг і підтримка позитивних змін.
Дуже важливо щоб дорослий, який взявся вирішувати ситуацію пов’язану з булінгом, не залишав групу. Він повинен регулярно питати, як справи, що вдається, що важко, чим допомогти. Можна зробити "лічильник одужання", який-небудь кошик, куди кожен, кому сьогодні дісталося або хто бачив щось, що було схоже на насильство, може покласти камінчик. За кількістю камінців визначається, чи гарний сьогодні був день, краще на цьому тижні, ніж минулого і т. д.
Можна ставити спектаклі, складати казки і робити колажі про «хроніку одужання колективу», зробити «графік температурного режиму в групі» і т. д.
Суть в тому, що група постійно отримує щирий інтерес від авторитетного дорослого і як і раніше вважає перемогу над цькуванням своєю спільною справою.
- Гармонізація ієрархії.
Ось тепер пора думати про популярність. Про те, щоб кожен мав визнання в чомусь своєму, міг пред'явити себе групі, бути корисним і цінним у ній.
Свята, конкурси, огляди талантів, походи, експедиції, ігри на командоутворення - арсенал багатий. Ознака гармонійної груповий ієрархії - відсутність закріплених ролей, гнучке перетікання ролей: в цій ситуації лідером стає той, у тій - інший. Один краще всіх малює, інший забиває голи, третій придумує ігри. Чим більше різноманітної і осмисленої діяльності, тим здоровіша група.
Інформація для батьків
Освітня платформа https://stop-sexting.in.ua/
Освітня платформа https://stopbullying.com.ua/
Поради для батьків «Як зупинити булінг https://www.youtube.com/watch?v=pNCvFAOAQco
освітній сайт « Кібербулінг, більше ніж неприємний коментар» https://stopcyberbullying.com.ua/landing/for-me
Процедура подання заяви про випадки булінгу (цькування)
- Виявлення факту булінгу (цькування):
1. Здобувачі освіти закладу повинні одразу проінформувати (в будь-який доступний спосіб) дорослих (батьків, педагогічних працівників, класного керівника, тощо), представника адміністрації, соціального педагога, практичного психолога, медичну сестру про факт здійсненого булінгу (цькування) свідком якого вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
1.2. Педагогічні працівники або інші працівники закладу освіти повинні повідомити керівника про факт булінгу (цькування) свідком якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб незалежно від того чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні.
2. Повідомлення про факт здійснення булінгу:
2.1. Невідкладно звернутися з офіційною заявою (конфіденційність гарантується) про випадок булінгу (цькування) до керівника закладу освіти. - Розгляд звернення
1. Керівник закладу освіти видає організаційний наказ про проведення розслідування та створення комісії з розгляду випадку булінгу (цькування), скликає її засідання. До складу комісії входять педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булерів, керівник закладу освіти та інші зацікавлені особи.
4. Робота комісії з розгляду випадку булінгу (цькування)
4.1. Визначення кваліфікації випадку:
– БУЛІНГ (цькування);
– одноразовий конфлікт (сварка) / НЕ БУЛІНГ.
4.2. Надання висновку та аналітичного звіту про розслідування керівнику закладу. Рішення комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів комісії.
5. Прикінцеві заходи щодо розгляду випадків булінгу (цькування)
5.1. Видання підсумкового наказу про наслідки розслідування випадку булінгу (цькування)
5.2. Направлення відповіді заявнику (заявникам).
Зразок заяви
Директору (заклад, ПІП керівника )
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові заявника)
який (яка) проживає за адресою:
Заява
Прошу розібратися по питанню (опис ситуації та конкретних фактів).
______________ _______________
(дата) (підпис)
Телефони довіри:
Дитяча лінія - 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);
Гаряча телефонна лінія щодо булінгу - 116 000;
Гаряча лінія з питань запобігання насильству - 116 123 або 0 800 500 335;
Уповноважений Верховної Ради з прав людини - 0 800 50 17 20;
Уповноважений Президента України з прав дитини - 044 255 76 75;
Центр надання безоплатної правової допомоги - 0 800 213 103;
Національна поліція України - 102.